WFIS Workshop i England 2009

Der har lige været international workshop i England, og der har Tonie, Dorthe, Maria og Bjarne fra Fugl Phønix og Mark fra Frederiksborg trop været ovre.

Torsdag:

Vi landede med flyet i Manchester lufthavn, kl. ca. 6 torsdag aften, derfra tog vi toget til Piccadilly st. i Manchester.hvor en engelsk spejderleder (Martin) ventede på os sammen med nogle italienere.

Derfra blev vi kørt ud til der hvor vi skulle sove, fik noget aftensmad og så var den dag så godt som gået.

Fredag:

Da vi stod op fredag, fik vi spist noget morgen mad. Da vi havde pakket vores ting, og vi tænkte nu kan vi godt tage ind til Manchester, kom Norman (ham der havde arrangeret det hele) og spurgte om vi ikke lige ville hjælpe, med at flytte alle tingene, over i et andet hus vi skulle være i, og man er vel spejder, så vi hjalp selvfølgelig til med at bærer det hele der over, så blev vi så også kørt hele vejen ind til Manchester universitet (Tonie havde skaffet en aftale, med en frøforsker, så vi kunne få en speciel rundvisning) på rundvisningen kom vi om bagved, hvor ingen gæster får lov at komme, og se de rigtig truede frøer, som fx den rødøjede løvfrø, vi så en kamæleon, et firben på ca. 20cm, fra næse til halespids. En giftig gul frø, man i gamle dage brugte til at lave giftpile af, de havde også mange udstoppede dyr, som tigere, løver, store rovfugle, gorillaer, isbjørne og mange, mange flere.

Resten af dagen gik med at se på Manchester og Maria og Tonie fik da også købt en hovedpude.Da vi kom tilbage til hytten, havde de nogle "ryste sammen lege" vi skulle være med i, fx som stoledans som jeg (Mark) vandt, og den gode gamle leg "tag din klods min ven" hvor Bjarne kom i top 10 og jeg kom i top 5 ud af mindst 20.

Lørdag:

Lørdag morgen startede vi med at spidse en god gang engelsk morgen mad, med det hele, og efter det var der en "engelsk" morgenparade, der er noget anderledes end hjemme i Danmark, de hejser ikke flaget, de løsner det ved at have pakket det op som en bold, og når de så hiver lidt i snoren, folder flaget sig ud, og blafre i vinden. Når der så er sagt det der skal siges, og paraden er slut drejer alle lige en gang til højre, bortset fra mig der kom til at dreje til venstre. Noget anderledes i forhold til her hjemme.

Lige efter paraden gik workshoppen i gang, som både stod på vævning, det tog lang tid de er ikke helt færdige endnu, knytning, vi fik lavet os en fed nøglering, tørklæderinge af læder, det var jeg ikke så god til, julekort, der fik Bjarne lavet et super flot jule kort, flag af perler, Maria og Bjarne fik begge lavet det danske og det engelske flag, øl tønde ræs(det var super sjovt) bueskydning(der holder Bjarne vist rekorden). Det blev også til en tur på videnskabscenter, hvor man kunne "røre" ved en tornado, se en bold der bare svævede i luften, lave elektricitet med lys, vand og vind, og få en pære til at lyse med et vandhjul. Der
var hovedbruds opgaver, man kunne se hvordan en storm på Mars ser ud og, se og prøve nogle genforsknings materialer, som f.eks. et elektronisk forstørrelsesglas. Ham der styrede det, tog en linse op til mit på broderede korpsmærke, på min jakke, og de små tråde det er lavet af, blev vist på skærmen som store skibstove, det var super spænende.

Søndag:

Søndag blev der holdt en indendørs morgenparade, og ja det kunne godt lade sig gøre, for de havde en flagsnor og et flag hængende op ad væggen. Da arrangørerne havde sagt tak for besøget, og vi alle havde fået sagt farvel og på gensyn, og fået taget et billede var workshoppen officielt overstået. Da alle andre var kørt, blev vi kørt hen til Martins (vores chauffør) gruppes hovedkvarter, da vi havde lagt vores bagage, gik vi ud og købte os nogle fish´n chips, og tog hjem til Martin og Sheena (Martins kæreste og medleder afarrangementet), og spiste.Da vi havde siddet og snakket lidt om hvordan de er spejdere der ovre, blev vi enige om at det var på tide, at komme i seng.

Mandag:

Mandag morgen stod jeg forholdsvis tidligt op, og lavede vand til kaffe. Da jeg tog kameraet og gik ud for at tage nogle billeder af morgnen, kom Tonie også ud, vi besluttede os for at gå en morgentur, der var ikke ret meget at kigge på, men vi fik da en lille gå tur. Da vi kom tilbage stod Bjarne og kunne ikke forstå hvor vi var blevet af. Da vi havde fået pakket vores ting, drukket noget kaffe, kom Martin for at køre os til Piccadilly st. imens taskerne blev læsset i bilen skrev jeg en lille hilsen fra os alle på deres tavle. Martin mente også at deres ulve, ville synes at det er sjovt. Da vi blev sat af på stationen sagde vi pænt farvel til Martin og Gregor (en tysker der også havde sovet der). Derefter fandt vi et sted vi kunne gøre af vores tasker, og så gik vi ind i Manchesters gader
hvor vi fik købt nogle film og andre souvenirs og Tonie fik købt kontaktlinser efter at have været igennem den helt store undersøgelse, og vi var alle enige i at de vist nok var meget grundige.Ved middag fandt vi en café, og fik noget at spise fik snakket om turen og set billeder igennem. Klokken ca. 4 tog vi medtoget ind til lufthavnen, fik tjekket ind og kl. ca. 7 gik vi om bord på flyet hjem. I Københavns lufthavn sagde vi farvel til hinanden.